بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

کیفیت قابل چاپ میباشد

  • بسیج دانشجویی علوم اجتماعی و ارتباطات علوم اجتماعی و ارتباطات

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین جلسه دیدار با نویسندگان «کلبه کتاب فانوس»(کتابفروشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی)، به نقد و برسی کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای»  آخرین اثر سارا عرفانی اختصاص یافت.

در این جلسه  نویسنده اثر و حجت السلام دادسرشت به عنوان منتقد حضور داشتند و بعد از نقد و برسی این اثر توسط این منتقد، دانشجویان به ارائه نظرات و سوالات خود از نویسنده پرداختند.

*زیارت موضوع اصلی «پنجشنبه فیروزه‌ای»

حجت السلام دادسرشت ضمن تقدیر و تشکر از عرفانی و فرخنده دانستن موضوع کتاب و نقد آن در ماه رجب گفت: فکر می کنم که در مورد محتوای موضوع، زیارت موضوع اصلی این رمان بود ولی من فکر می کنم موضوع اصلی این رمان رو باید بگذاریم سیر تکاملی یک جوان و به طور خاص غزاله. ما در ادبیات اخلاقیمان راهکارهای متفاوتی برای رشد اخلاقی داریم. یکی از مکاتب رشد اخلاقی رشد ولایی است که در سایه‌سار زیارت اتفاق می‌افتد و این رمان به خوبی این مطلب اخلاقی را به تصویر درآورده بود که ضمن یادگیری فضای زیارت و آداب زیارت، انسان به کمالات و رشدهایی می‌رسد، این بهترین موضوعی بود که من فکر می‌کنم امروزه در رفت و آمدهای متدین‌ها به آن نیاز داشتیم.

این کارشناس ادامه داد: به این که بسیاری از جوانان و پیرها بعد از زیارت احساسات عرفانی پیدا می‌کنند ولی هیچ وقت رشد آنچنانی نمی کنند، یا همین احساسات عرفانی که معمولا دست می‌دهد برای آنها اینطور ذهنیت درست می‌کند که شاید در زندگی برای آنها اتفاقی افتاده است. سیر داستان خیلی زیبا این فضای عرفان زده را به فضای واقعی عرفان نزدیک می‌کند.

*پیشرفت در آداب زیارت با «پنجشنبه فیروزه‌ای»

دادسرشت گفت: اگر با «پنجشنبه فیروزه‌ای» زندگی کنید می‌توانید پیشرفت خوبی را در زیارات و آدابش ایجاد کنید و این نکته خیلی خوب این کتاب است.

او فضای کشور را نیازمند این دست نوشته‌ها دانست و گفت: متأسفانه در ادبیات دینی و هنر دینی‌مان امثال این نوشته‌ها را هرچند که داریم ولی باز به نسبت آن چه که نیازمندیم و در خواست مخاطب ماست، کم است و از طرفی دیگر بعضی نویسنده‌هایمان شاید رویشان نمی‌شود در این حوزه وارد شوند و شاید دوست نداشته باشند.

این منتقد صریح گویی و پرداختن به موضوعات مختلف دانشجویی را یکی از نکات مثبت این رمان دانست و گفت: این صریح گویی و فضای درام باعث تعدیل شدن سنگینی فضای معنوی رمان می‌شود و باعث می‌شود مخاطب فرار نکند بلکه دنبال کند.

این کارشناس دین و رسانه  ادامه داد: در نمونه‌هایی از خاطرات دیده می‌شود که چه طور رسیر رشد یک انسان در جریان ساده زندگی به تصویر کشیده می‌شود و این نکته مهمی است. ما در کتاب «پنجشنبه فیروزه‌ای» نیز رشد یک انسان را جدای از فضای زیارت در ارتباطاتش و در مراوداتش می‌بینیم.

دادسرشت موضوع ارتباط جنس مخالف را یکی از نکات این رمان دانست و گفت: بر خلاف نظر بعضی از دوستان، کتاب به موضوع ارتباط پرداخته نه صرفا ارتباط با جنس مخالف. با توجه به فضای فرهنگی کشور که گاهی دیده می‌شود بعضی‌ها معتقدند باید قبل از ازدواج ارتباط زیادی وجود داشته باشد تا افراد بتوانند با هم زندگی کنند، در این رمان می‌بینیم که سلمان قبل از عقد و قطعی شدن آن از غزاله می‌خواهد هیچ گونه پیامکی و ... نباید بین ما رد و بدل بشود تا در آینده رابطه‌مان آسیب نبیند.

این مدرس حوزه و دانشگاه موضوع ازدواج و اشاره به سختگیری‌های والدین را یکی دیگر از نکات رمان دانست و گفت: شنیده نشدن حرف‌های جوانان توسط والدین و سختگیری‌های بیجا و سنت‌های غلط دوران عقد را از دیگر نکات مثبت این رمان دانست.

 او بعد از بحث محتوایی به نکات ساختاری این اثر پرداختند و گفتند: این که رمان ساده نوشته شده است و نیاز به دوباره خوانی ندارد نکته ای مثبت است. نکته‌ای دیگر دو راوی بودن رمان است که مخاطب را به دقت بیشر وا می‌دارد و به نظرم حسن است.


لینک خبر

  • بسیج دانشجویی علوم اجتماعی و ارتباطات علوم اجتماعی و ارتباطات